Стратегія

Стратегія розвитку кафедри геоекології і фізичної географії узгоджується зі Стратегією розвитку Університету. Особливості кафедральної стратегії визначаються наявним науковим і освітнім потенціалом, який сформувався історично; а також викликами сьогодення і ближчого майбуття щодо фундаментальних і прикладних наукових досліджень та університетської освіти у сфері наук про Землю і довкілля.

Кафедра геоекології і фізичної географії була створена у 1944 році як кафедра фізичної географії. Протягом подальших десятиліть вона передала забезпечення низки фізико-географічних дисциплін іншим підрозділам і залишила за собою лише кліматологію і гідрологію, а також «традиційну» регіональну фізичну географію. Натомість, у 1960-их роках на кафедрі успішно розвинувся новий науковий і освітній напрям, пов’язаний з міждисциплінарними фундаментальними і прикладними дослідженнями географічних комплексів. У колишньому СРСР такі дослідження називали комплексними фізико-географічними або ландшафтознавчими, однак у міжнародній науці їх асоціюють з геоекологією / ландшафтною екологією. Також, за ініціативи кафедри були створені два польові стаціонари, – Розтоцький і Чорногірський, – на яких десятиліттями ведуться геоекологічні спостереження. Власне у галузі геоекології / ландшафтної екології ми здобули національне лідерство, яке утримуємо дотепер, зокрема завдяки міжнародній співпраці. Саме через такі обставини наш підрозділ отримав теперішню назву у 2022 році.

 

Місія кафедри геоекології і фізичної географії двоєдина:

  • розвивати, зокрема у рамках міжнародної співпраці, авангардні фундаментальні і прикладні дослідження світового рівня у широкій міждисциплінарній сфері геоекології / ландшафтної екології;
  • впроваджувати, як на основі власного дослідницького й академічного досвіду, так і у партнерстві з зовнішніми міжнародними і вітчизняними експертами, сучасні навчальні дисципліни і освітні програми для формування нової генерації фахівців-інтелектуалів, інтегрованих у глобальний цивілізаційний простір.

Візія: кафедра геоекології і фізичної географії – відомий структурний підрозділ одного з найкращих українських університетів, тісно інтегрований у світове та вітчизняне наукове і академічне середовище, важлива складова  міжнародного ландшафту геоекологічної науки і освіти.

Стратегічні цілі кафедри геоекології і фізичної географії:

I. Підвищити якість науково-дослідної та науково-практичної роботи у сфері геоекології. Для цього слід:

  • здійснювати науково-дослідну та науково-практичну діяльність на трансдисциплінарному полі геоекології, зокрема з використанням найсучасніших підходів і методів; особливу увагу приділяти питанням невиснажливого розвитку ландшафтів України і Європи в умовах зміни клімату і гідрологічного режиму та суспільних трансформацій / потрясінь;
  • адаптувати програми досліджень на польових стаціонарах до сучасного наукового і практичного контексту, зокрема міжнародного;
  • наукову роботу додатково фінансувати – головно через вітчизняні та міжнародні ґранти, а також госпдоговори;

 

  • створювати наукові колективи за участю як провідних експертів, зокрема міжнародних, так і кращих студентів – майбутніх науково-дослідних і науково-педагогічних працівників, інтегрованих у світовий науковий і академічний простір;
  • налагоджувати співпрацю з практиками (представниками влади, приватного бізнесу, державних підприємств та неурядових організацій), які пов’язані з менеджментом довкілля, залучати їх до науково-дослідної і викладацької роботи;
  • основну увагу приділяти публікаціям у провідних міжнародних журналах;

 II. Підвищити якість і престижність університетської освіти у галузі геоекології, залучати мотивованих і здібних студентів. Для цього треба:

  •  зосередитися на реалізації, зокрема у співпраці з зовнішніми партнерами, сучасних міждисциплінарних і, за можливості, міжнародних освітніх програм бакалаврського, магістерського та докторського рівнів у сфері геоекології та геоекологічного менеджменту;
  • при розробці силабусів дисциплін, освітніх програм та навчальних матеріалів використовувати сучасний міжнародний науковий і практичний досвід;
  • остаточно позбутися російськоцентричного контексту у науковій і навчальній роботі;
  • удосконалити викладання методики навчання фізичної географії у середній школі;
  • орієнтувати кращих студентів на участь у міжнародних програмах обміну;
  • популяризувати освітню, наукову та практичну діяльність кафедри, зокрема через Інтернет – шляхом створення окремого веб-сайту та пов’язаних з ним сторінок у соціальних мережах і каналах новин.